Pirkanmaan kansanedustajien kirjallinen kysymys Tampereen aluelennonjohdosta

28.5.2014

KIRJALLINEN KYSYMYS

Lentoliikenteen turvaaminen osana huoltovarmuuden kuljetuslogistista järjestelmää

Eduskunnan puhemiehelle

Valtioneuvosto on asettanut Suomen huoltovarmuudelle yleiset tavoitteet. Suomen kuljetuslogistisen järjestelmän toimivuus on tärkeä osa yhteiskunnalle elintärkeiden toimintojen turvaamista vakavissa häiriötilanteissa ja poikkeusoloissa. Lentoliikenne on osa yhteiskunnan kriittistä infrastruktuuria, jonka toiminnan jatkuvuus on varmistettava kaikissa oloissa.

Kuljetuslogistisen järjestelmän toimivuus edellyttää varautumista eri osa-alueiden riskienhallintaan ja jatkuvuussuunnitteluun. Varautuminen on osa niin viranomaisten kuin yritysten normaalia operatiivista toimintaa ja johtamista. Lentoliikenne on tärkeä osa toimivaa ja tehokasta liikennejärjestelmää ja yksi Suomen kilpailukyvyn keskeisistä tekijöistä. Kattavat ja toimivat kotimaiset ja kansainväliset lentoyhteydet ovat kriittinen tekijä yrityksille ja matkailuelinkeinolle, koska ne edesauttavat alueiden saavutettavuutta ja tasavertaista kehittymistä. Lentoliikenteen mahdollistamia nopeita kansainvälisiä yhteyksiä ei voida Suomessa korvata millään muulla liikennemuodolla.

Häiriöt kansainvälisissä lentokuljetuksissa aiheuttavat lentoyhtiöille ja muille yrityksille huomattavia tappioita. Pelkästään Finnair teki päivittäin noin 10 miljoonaa euroa tappiota vuonna 2010 Islannin tulivuoren purkauman tuhkapilvien vuoksi. Myös Suomen sisäisessä lentoliikenteessä on kuljetuksia, jotka edellyttävät korkeaa toimintavarmuutta. Tällaisia ovat esimerkiksi terveyden- ja sairaanhoitoon liittyvät ja muut nopean rahdin kuljetukset.

Kansainvälisissä lennoissa aluelennonjohdon rooli on ratkaiseva, mistä johtuen sen toimintakyky on turvattava kaikissa olosuhteissa. Riskialttiiseen toimintaympäristöön sijoitetun aluelennonjohdon toiminta saattaa häiriintyä hyvin nopeasti ja vakavasti, koska sille ei ole korvaavaa yksikköä. Häiriön syitä voivat olla lento-onnettomuus tai muu onnettomuus lentokenttäalueella, kyberhyökkäys, tulipalo, sähkökatkos, vakava lennonvarmistuslaitteiston häiriö, terroriuhka tai –teko, kansainvälinen konflikti, sotilaallinen uhka strategiseen kohteeseen, ympäristökatastrofi, pandemia tai vastaava.

Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitämme asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen:

Miten hallitus aikoo varmistaa häiriö- ja poikkeusoloissa huoltovarmuuteen sisältyvän kuljetuslogistisen järjestelmän toimintaedellytykset, kun Finavia Oyj on siirtämässä Tampereen Aitovuoressa toimivan aluelennonjohdon maamme vilkkaimmalle rajanylityspaikalle Helsinki-Vantaan lentoasemalle lähestymislennonjohdon läheisyyteen, ja aikooko hallitus asettaa ulkopuolisen arvioitsijan antamaan lausunnon aluelennonjohdon siirtoon liittyvistä riskeistä ja taloudellisista vaikutuksista?

Helsingissä 28 päivänä toukokuuta 2014