Kirjallinen kysymys hoitajamitoituksista ja Avin roolista / lupaongelma Pirkanmaalla

15.11.2012

KIRJALLINEN KYSYMYS

Henkilöstömitoitukset sekä Avin ja Valviran rooli

Eduskunnan puhemiehelle

 

Mediverkko-konserniin kuuluva MVH-Asunnot Oy on rakentanut Valkeakosken kau­pungin ja Mediverkko Hoivapalvelut Oy:n hoivapalvelutuotantoa varten 124 paikkaisen vanhusten tehostettuun palveluasumiseen käytettävän palvelutalon Wäinämöisen.

Palvelutaloon muuttaa 124 Valkeakosken kaupungin osoittamaa asiakasta, joista 62 Mediverkko Hoivapalvelut Oy:n ja 62 Valkeakosken kaupungin hoitopalvelutuotannon piiriin.

Yksityiseltä toimijalta palveluiden tuottaminen edellyttää Valviran myöntämää yksi­tyisten sosiaalipalveluiden toimilupaa, jota ei ole vielä annettu. Aluehallintovirasto esittää lausunnossaan henkilöstömitoituksia, jotka ylittävät nykyisen vanhainkodin sekä valmisteilla olevan vanhuspalvelulain tason. Hoitohenkilökuntaa vaaditaan lausunnossa 0,70 per asukas ja neljä yöhoitajaa 62 asukkaalle.

Hoitohenkilöstön mitoitus on suunniteltu minimimitoitusta (0,5) huomattavasti parem­maksi eli tasolle 0,65 sekä Mediverkon että kaupungin yksiköissä. Näin ollen hoitohenkilöstön mitoitus on 30 % korkeampi verrat­tuna minimiin. Hoitohenkilöstöllä on lähi- tai sairaanhoitajatutkinto. Yöllä on yksi hoi­taja kolmeakymmentä asukasta kohden, ja koko talossa on yöaikaan neljä hoitajaa. Hen­kilöstön sijoittelussa vuoroihin pyritään panostamaan päivä- ja iltavuorojen miehityk­seen niin, että aktivoivalle ja kuntouttavalle hoivatyölle jää enemmän aikaa.

Henkilöstömitoitus 0,65 on jo parempi kuin monissa muissa vastaavissa hoitoyksi­köissä. Henkilöstömitoitusvaateiden nostaminen edellä mainittua korkeammaksi kohte­lee kuntia ja eri hoivayksiköitä epätasa-arvoisesti.

Seuraavissa 60–62 paikkaisissa vanhusten tehostetun palveluasumisen yksiköissä hoitohenkilöstön mitoitus on 0,60 ja samanaikaisesti talossa on kaksi yöhoitajaa. Lisäksi asukkaat ovat tulovai­heessa siirtyneet osittain tai kokonaan lakkautettavasta vanhainkodista tai terveyskes­kuksen vuodeosastolta.

  • Attendo Forssa, Hoivakoti Retonkihovi
  • Attendo Hamina, Hoivakoti Marski
  • Attendo Iisalmi, Hoivakoti Pihlajaharju
  • Attendo Kotka, Hovinsaaren Hoivakoti
  • Attendo Savonlinna, Aapelin Hoivakoti
  • Attendo Turku, Villa Hirvensalo
  • Mediverkko Vaasa, Villa Isolahti

Tiedossa ei ole, että yhdessäkään uudessa kaksikerroksisessa 62-paikkaisessa vanhusten tehostetussa palveluasumisyksi­kössä hoitohenkilöstömitoituksen vaatimus olisi korkeampi kuin 0,60 tai yöhoitajien vaatimus olisi suurempi kuin kaksi.

Hoitohenkilöstön mitoituksen lisäämisellä on myös suuri taloudellinen vaikutus. Yö­hoitajien mää­rän tuplaaminen Wäinämöisessä tarkoittaisi noin 500.000 euron vuosit­taista lisäkustannusta Val­keakosken kaupungille. Mikäli sama henkilökunnan lisäys vaadittaisiin valtakunnallisesti, niin tämä tarkoittaisi kunnille 125 miljoonan euron lisälaskua vuosittain.

Lisäksi on huomioitava hoitohenkilökunnan riittävyys. Kahdeksan prosentin hoitohen­kilökunnan lisäys viranomaisten määräyksestä loisi valtavan valtakunnallisen hoitohen­kilöstöpulan. Ulkomailta ei ehdittäisi tuoda riittävästi tekijöitä lyhyessä ajassa. Hoito­henkilöstöpulan johdosta palkkoja pi­täisi korottaa, ja tämä olisi merkittävä sekä arvaama­ton lisärasite taloudelle.

Wäinämöisessä tarjotaan ympärivuorokautista hoivaa ja hoitoa kodinomaisissa olosuh­teissa valkea­koskelaisille vanhuksille. Asiakkaat ovat ympärivuorokautista hoitoa ja hoivaa vaativia vanhuksia, joista suurin osa sairastaa muistisairautta ja osalla on lisäksi fyysinen toimintarajoite.

Hoito ja hoivatyöhön vaikuttavia tekijöitä Wäinämöisessä:

  • Yksikkö sijaitsee terveyskeskuksen ja aluesairaalan välittömässä läheisyydessä.
  • Kaupungin lääkäri käy viikoittain hoivayksikössä.
  • Lääkkeet tulevat annosjakeluna apteekista.
  • Liinavaate- ja pyyhehuolto on järjestetty vuokrauksella.
  • Ateriat tulevat valmiina kaupungin ateriapalvelusta ja siivouksen hoitaa kaupun­gin siivoushenkilöstö.
  • Toimitilat on suunniteltu vanhusasukkaiden tarpeita ajatellen, tiloissa on huomi­oitu helppokulkuisuus, esteettömyys ja turvallisuus. Tiloissa käytävät ovat ly­hyet ja yhdessä kerroksessa on aina lyhyt matka yhdestä paikasta toiseen.
  • Asukashuoneissa on sähkötoiminen hoitovuode ja valmiudet kattonostureille.

Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen:

 

Mihin perustuvat aluehallintoviraston henkilöstömitoitusvaatimukset?

Pyrkiikö aluehallintovirasto vaikeuttamaan yksityisen toimijan tuloa markkinoille?

Onko Valvira toiminut toimilupaneuvotteluissa lain vaatimusten mukaisesti ja toteuttanut tehtäväänsä edistää ohjauksen ja valvonnan keinoin oikeusturvan toteutumista ja palvelujen laatua sosiaali- ja terveydenhuollossa?

Onko Valvira toteuttanut tehtäväänsä huolehtia aluehallintovirastojen käytäntöjen yhdenmukaisuudesta valtakunnallisella tasolla?
 

Helsingissä 10. päivänä lokakuuta 2012

Pauli Kiuru /kok

 

JA MINISTERIN VASTAUS

 

Eduskunnan puhemiehelle

Eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te, Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi kansanedustaja Pauli Kiurun /kok näin kuuluvan kirjallisen kysymyksen KK 761/2012 vp:

Onko hallitus tietoinen, mihin perustuvat aluehallintoviraston hoitohenkilöstön henkilöstömitoitusvaatimukset,
pyrkiikö aluehallintovirasto vaikeuttamaan yksityisen toimijan tuloa markkinoille,
onko Valvira toiminut toimilupaneuvotteluissa lain vaatimusten mukaisesti ja toteuttanut tehtävänsä edistää ohjauksen ja valvonnan keinoin oikeusturvan toteutumista ja palvelujen laatua sosiaali- ja terveydenhuollossa ja
onko Valvira toteuttanut tehtävänsä huolehtia aluehallintovirastojen käytäntöjen yhdenmukaisuudesta valtakunnallisella tasolla?

Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:

Tässä kirjallisessa kysymyksessä viitataan uuteen vanhustenhuollon toimintayksikköön, jonka henkilöstömitoitus ja muut palvelun laatutekijät ovat viime viikkojen aikana olleet esillä myös julkisuudessa. Valvontaviranomainen selvittää parhaillaan kattavasti ko. toimintayksikön tilannetta. Asian käsittelyn ollessa kesken, ei sosiaali- ja terveysministeriö voi ottaa kantaa tämän yksittäisen toimintayksikön tilanteeseen, vaan vastaus keskittyy henkilöstömitoitukseen liittyvään ohjaus- ja oikeuskäytäntöön.

Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston (Valvira) tehtäviin lisättiin sosiaalihuollon ohjaukseen ja valvontaan liittyviä tehtäviä vuoden 2010 alussa. Valviran keskeisenä tehtävänä on aluehallintovirastojen menettelytapojen ja ratkaisukäytäntöjen yhdenmukaistaminen. Tämän tehtävän toteuttamista varten Valvira on muun ohessa valmistellut yhteistyössä aluehallintovirastojen kanssa sosiaalihuollon valvonnan periaatteita koskevan valtakunnallisen valvontaohjelman vuosille 2012-2014. Ohjelma julkaistiin tammikuussa 2012.

Yksityisiä sosiaalipalveluja koskeva lakiuudistus tuli voimaan 1.10.2011. Sen myötä Valvira sai hoidettavakseen myös lupahallintoon kuuluvia tehtäviä. Yksityisistä sosiaalipalveluista annetun lain (922/2011) 8 §:n mukaan palvelujen tuottajan on haettava Valviralta lupa ympärivuorokautisten palvelujen tuottamiseen silloin, kun niitä tuotetaan useamman kuin yhden aluehallintoviraston toimialueella. Tällöin Valvira voi pyytää asianomaisia aluehallintovirastoja tekemään tarkastukset kyseisissä toimintayksiköissä sen varmistamiseksi, että yksiköissä täyttyvät lain 4 §:ssä säädetyt toimintaedellytykset. Säännöksen mukaan toimintayksikössä tulee muun ohessa olla toiminnan edellyttämä henkilöstö, jonka määrän tulee olla riittävä palvelujen tarpeeseen ja asiakkaiden lukumäärään nähden. Henkilöstön mitoitusta on vuodesta 2001 ohjattu sosiaali- ja terveysministeriön ja Suomen Kuntaliiton yhdessä laatimilla Ikäihmisten palvelujen laatusuosituksilla, joihin on nojauduttu laajalti myös tuomioistuinkäytännössä.

Nykyisessä Ikäihmisten palvelujen laatusuosituksessa (STM julkaisuja 2008:3) todetaan, että valtakunnallinen suositus ympärivuorokautisen hoidon henkilöstön vähimmäismääräksi on 0,5-0,6 hoitotyöntekijää asiakasta kohden. Korkeampi vaihtoehto vähimmäismitoitukseksi (0,6) on suositeltava silloin, kun asiakkailla on vaikeita somaattisia tai käytösoireita tai kun hoitoympäristön koko tai rakenteelliset puitteet aiheuttavat henkilökunnan lisätarpeita. Hyvä henkilöstön mitoitus ympärivuorokautisessa hoidossa on 0,7-0,8. Mikäli lääketieteellistä hoitoa vaativia asiakkaita on pitkäaikaishoidossa terveyskeskusten vuodeosastoilla, vähimmäismitoitus on 0,6-0,7 ja hyvä mitoitus 0,8 hoitotyöntekijää asiakasta kohden. Tähänastisessa lupakäytännössä samoin kuin tuomioistuinkäytännössä on nojauduttu suositusten mukaisiin vähimmäishenkilöstömitoituksiin, ja useissa ratkaisuissa on edellytetty vähimmäismitoituksen korkeampaa tasoa (0,6) suosituksessa mainitulla perusteella.

Aluehallintoviraston tekemällä tarkastuksella ja sen perusteella annetulla lausunnolla on keskeinen merkitys Valviran lupaharkinnassa, mutta se ei sido Valviran itsenäistä ratkaisuvaltaa. Valviran edellä mainitussa valvontaohjelmassa todetaan, että lupamenettelyssä on kyse laillisuusharkinnasta. Laillisuusharkintaan liittyy muun muassa se, että Valviran tulee sovittaa yhteen perustuslain asettamat erilaiset näkökohdat, kuten jokaisen oikeus välttämättömään huolenpitoon sekä yhdenvertaisuus niin asiakkaiden kuin palvelujen tuottajien kohtelussa.

Helsingissä 7 päivänä marraskuuta 2012

Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson