Kirjallinen kysymys Finavia Oyj:n omistajaohjauslinjausten huomioimisesta aluelennonjohtotoiminnan siirrossa

12.2.2015

KANSANEDUSTAJAT KYSYVÄT FINAVIA Oyj:n OMISTAJAOHJAUKSESTA JA ALUELENNONJOHTOTOIMINTOJEN SIIRTÄMISESTÄ HELSINKI-VANTALLE

Kansanedustajat Pauli Kiuru ym. ovat jättäneet (to 12.2.) eduskunnan kansliaan ministerin vastattavaksi kirjallisen kysymyksen Finavia Oyj:n omistajaohjauksesta.

 

  • Liikenne- ja viestintäministeriö on valtion omistajaohjauksesta annetun lain mukaan antanut Finavia Oyj:tä koskevia linjauksia. Kirjallisen kysymyksen esittäjät haluavat tietää, onko omistajaohjauksen linjauksia noudatettu. On herännyt vakavia epäilyksiä, että omistajaohjauksen linjausten sijasta Finavia Oyj:n päätöksentekoa ohjaa yhteiskunnan kokonaisedun sijasta yhtiön liiketaloudelliset intressit.

 

  • Helsinki-Vantaan väistöpaikka sijaitsee lennonvarmistusrakennuksen alla sijaitsevissa luolatiloissa. Epäselvää on, miten tulipalon, terroristisen teon tai muun ulkoisen uhan jälkeen on mahdollista toimia suunnitellussa väistöpaikassa.

 

  • Alueellisen lennonvarmistuksen sijaitessa Vantaalla häiriö- tai kriisitilanne ei katkaise ainoastaan päälentoaseman liikennettä, vaan koko Suomen lentoliikenne mukaan lukien ylilentoliikenne lamaantuu ja yhteydet muualle Suomeen katkeavat.

 

Asiasta vastaavan ministerin on vastattava kirjalliseen kysymykseen kolmessa viikossa saatuaan asian tiedoksi.

Liikenne- ja viestintäministeriön omistajaohjauslinjaus Finavia Oyj:lle, kts erityisesti kohta (14):

http://www.lvm.fi/docs/fi/1551281_DLFE-11867.pdf

 

Lisätietoja:
Pauli Kiuru
p. 040 540 6937

 

---

KIRJALLINEN KYSYMYS

Finavia Oyj:n omistajaohjaus

 

Eduskunnan puhemiehelle

Finavian toiminnasta säädetään lailla (laki Ilmailulaitoksen muuttamisesta osakeyhtiöksi, 13.11.2009/877) sekä Liikenne- ja viestintäministeriön 10.3.2011 antamalla omistajaohjauksen strategisilla linjauksilla.

Linjauksien mukaan Finavian tulisi toimia siten, että ”lentoturvallisuuden ja turvallisuuskulttuurin korkea taso varmistetaan ja että lentoasema- ja lennonvarmistustoiminnan jatkuvuus turvataan kaikissa turvallisuustilanteissa.”

On mahdollista, että Finavia Oyj päättää vuonna 2018 aluelennonjohdon Tampereen yksikön lakkauttamisesta ja kaikkien aluelennonjohtotoimintojen siirtämisestä Helsinki-Vantaalle.

Alueellisen lennonvarmistuksen mahdollista siirtoa pitää tarkastella yhteiskunnan kokonaisedun pohjalta omistajaohjauslinjausten mukaisesti, eikä vain Finavian liiketaloudellisten intressien pohjalta.

Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen:

 

Onko siirron valmistelussa noudatettu Finavia Oyj:n omistajaohjauksen strategisia linjauksia? Onko siirron valmistelussa huomioitu yhteiskunnan kokonaisetu?

 

Helsingissä 12 päivänä helmikuuta 2015

Pauli Kiuru /kok
Leena Rauhala /kd
Mikael Palola /kok
Eero Suutari /kok
Reijo Hongisto /ps
Markku Eestilä /kok
Sinuhe Wallinheimo /kok
Harri Jaskari /kok
Jukka Kopra /kok

 

MINISTERIN VASTAUS:

Eduskunnan puhemiehelle
 

Eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te, Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi kansanedustaja Pauli Kiurun /kok ym. näin kuuluvan kirjallisen kysymyksen KK 1130/2014 vp:

Onko aluelennonjohtotoimintojen siirron valmistelussa noudatettu Finavia Oyj:n omistajaohjauksen strategisia linjauksia ja
onko siirron valmistelussa huomioitu yhteiskunnan kokonaisetu?

Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:

Finavia Oyj on valtion kokonaan omistama osakeyhtiö, joka ylläpitää ja kehittää Suomessa 24 lentoasemaa käsittävää lentoasemaverkkoa sekä Suomen lennonvarmistusjärjestelmää ja -palveluja. Finavia Oyj on ilmailulain (864/2014) 108 §:ssä tarkoitettu ilmaliikennepalvelujen tarjoaja. Finavia Oyj:n omistajastrategisissa linjauksissa (liikenne- ja viestintäministeriö 2011) todetaan, että yhtiö säilyttää välittömässä määräysvallassaan ne lennonvarmistusjärjestelmät ja -palvelut, joita se antaa Suomen ilmatilassa nimettynä ilmaliikennepalvelujen tarjoajana. Finavia Oyj omistaa ja vastaa Suomen aluelennonjohtoon liittyvistä järjestelmistä ja palveluista omistajastrategian linjauksen mukaisesti.

Yhtiö on osallistunut ilmaliikennepalvelujen tarjoajana eurooppalaiseen lennonvarmistusalan yhdentymiskehitykseen EU-lainsäädännön mukaisesti Pohjois-Euroopan ilmatilalohkossa siten, kuin omistajastrategiassa on linjattu. Tämä on edellyttänyt yhtiön lennonvarmistustoiminnan, kuten aluelennonjohtotoiminnan, taloudellisen ja toiminnallisen tehokkuuden parantamista. EU-tasoiset sitovat määräykset velvoittavat yhtiötä edelleen parantamaan lennonvarmistustoiminnan kustannustehokkuutta. Lennonvarmistuspalvelun tarjoajan hinnoittelusta säädetään Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksilla 390/2013 sekä 391/2013.

Liikenne- ja viestintäministeriön saamien selvitysten mukaan aluelennonjohtotoimintojen siirtäminen Helsinki-Vantaan lentoasemalle on valmisteltu erityisen huolellisesti. Lentoturvallisuuden ja turvallisuuskulttuurin korkea taso on varmistettu siirron kaikissa vaiheissa huomioiden, että lentoasema- ja lennonvarmistustoiminnan jatkuvuus turvataan kaikissa tilanteissa. Finavia Oyj:n tekemien omien turvallisuustarkasteluiden ja yhtiön tilaaman ulkopuolisen tahon tekemän turvallisuustarkastelun lisäksi Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on tehnyt oman selvityksensä aluelennonjohdon siirron vaikutuksista. Trafi arvioi siirron vaikutuksia mm. huoltovarmuuden sekä lentoliikenteen turvallisuuden kannalta seuraavasti: "Huoltovarmuuden kannalta Trafin näkemys on, että muutoksella ei ole merkittäviä vaikutuksia aluelennonjohdon toimintavarmuuteen eikä huoltovarmuuteen.", ja "Lentoliikenteen turvallisuuden kannalta Trafin näkemys on, että muutoksella ei ole merkittäviä vaikutuksia lentoturvallisuuteen.". Muina huomioinaan Trafi toteaa, että "Muutoksessa on nähtävissä turvallisuuden ja huoltovarmuuden kannalta positiivisina seikkoina mm. aluelennonjohdon väistötilojen sijaitseminen jatkossa hyvin lyhyen siirtymän päässä aiempaan tilanteeseen verrattuna."

Edellä mainittujen seikkojen perusteella voidaan arvioida, että Finavia Oyj on aluelennonjohdon siirtoa toteuttaessaan noudattanut omistajaohjauksen strategisia linjauksia, ottanut huomioon yhteiskunnan kokonaisedun varmistamalla aluelennonjohdon toimintaedellytyksiä aiempaa paremmin myös poikkeustilanteissa, sekä parantaen samalla lennonvarmistuksen kustannustehokkuutta.

Helsingissä 4 päivänä maaliskuuta 2015

Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko