Aluelennonjohdon siirto on turvallisuusriski
17.2.2014

Aluelennonjohdon siirto on turvallisuusriski
Finavia Oyj on siirtämässä aluelennonjohtoa Tampereen Aitovuoresta Helsinki-Vantaalle vuonna 2018. Lentoliikenteessä ensimmäinen asia on turvallisuus ja vasta sen jälkeen tulevat muut argumentit. Nykytilanteessa lennonvarmistusvastuu kahden isoimman lennonjohtoyksikön osalta jakaantuu Suomessa aluelennonjohdolle ja Helsingin lähestymislennonjohdolle. Poikkeustilanteissa ne voivat siirtää tehtäviä toisilleen välittömästi. Finavian suunnitelmien toteutuessa aluelennonjohto ja Helsingin lähestymislennonjohto toimisivat käytännössä fyysisesti samoissa tiloissa. Varalla olisi maanalainen väistötila. Sen riittävyys ja toiminnallisuus poikkeustilanteissa on kyseenalaistettu, koska pelkästään henkilökunnan siirtymisen kuluu aikaa. Äärimmäisessä tilanteessa räjähdys tai aseistettu ryhmä voisi tehdä siirtymisen mahdottomaksi.
Norjassa vastaava aluelennonjohtoa koskeva yhdistämisyritys haudattiin epäonnistuneena turvallisuusperusteilla. Projekti vietiin 80 prosenttisesti loppuun ennen keskeytystä. Norja ja Suomi ovat samassa ilmatilalohkossa. Olisiko syytä perehtyä naapurimaan yhdistämishankkeeseen ja hyödyntää heidän kokemuksiaan?
Sveitsissä aluelennonjohdon siirtoyritys eteni suunnitelmia pidemmälle. Uusi lennonvarmistuskeskus rakennettiin laitteineen valmiiksi, mutta muutama päivä ennen siirtymistä hankkeesta jouduttiin perääntymään. New Yorkissa lennonjohtotoiminta on hajautettu eri paikkoihin. Lentoliikenteen toimivuus ja erityisesti turvallisuus halutaan varmistaa kaikissa olosuhteissa. Kovat kokemukset ovat todistaneet, että myös suurvallan suurkaupunki on haavoittuvainen yllättäviä iskujen ja onnettomuuksien edessä. Aluelennonjohdon siirtohanke ei voi olla pelkästään Finavia Oyj:n sisäinen asia. Ilmailulla on kokonaisuudessaan merkittävä yhteiskunnallinen rooli.
Siirtoa on perusteltu taloudellisilla laskelmilla, jotka eivät vastaa kaikkiin avoinna oleviin kysymyksiin. Asiaan on kiinnittänyt huomiota myös Pirkanmaan maakuntahallitus, Tampereen kaupunki, Pirkkalan kunta, Tampereen seudun kuntayhtymä ja Tampereen kauppakamari. Ne edellyttävät liikenne- ja viestintäministeriölle antamassaan lausunnossa suunnitellun siirron kustannusvaikutusten puolueetonta arvioimista sekä turvallisuuskysymysten kattavaa käsittelyä Liikenteen turvallisuusvirastossa Trafissa.
Aluelennonjohdon siirtoon liittyviä turvallisuusongelmia ja muita kysymyksiä käsitellään yleisölle avoimessa keskustelutilaisuudessa eduskunnan Kansalaisinfossa torstaina 27. helmikuuta.
Pauli Kiuru (kok)
Kansanedustaja
Antero Utunen
Lentopelastusjohtaja
Veikko Sievänen
Lentotoimintaryhmän johtaja, eläkkeellä