Helsingin Sanomat 21.8.2016
Suomi kaupunkipyöräilyn ykkösketjuun
Kulttuuripääkaupunkivuonna 2000 Helsinki oli yhtenä pilottikaupunkina kokeilemassa kaupunkipyöräjärjestelmää. Tuolloin yhteiskäyttöpyöriä oli saatavilla vain kourallisessa maailman kaupunkeja, ja Helsinki oli edelläkävijänä testaamassa uutta innovaatiota. Järjestelmän käytettävyys koettiin hankalaksi, sillä se perustui kolikkopanttiin. Niinpä pyöristä luovuttiin vuonna 2010.
Vapun jälkeen Helsingin kaduilla on rullannut uudenlaisia kaupunkipyöriä. Käyttäjiä on ollut odotettua enemmän, ja järjestelmä on saanut paljon positiivista palautetta. Ensi vuonna pyörien ja asemien määrä kolminkertaistetaan, ja samalla toiminta-alue laajenee. Helsingin hyväksi koettua järjestelmää kannattaa laajentaa Espooseen ja Vantaalle, jotta samoja pyöriä voi käyttää koko metropolialueella. Tampere, Oulu, Jyväskylä ja Lahti ovat käynnistäneet yhteishankkeen, jossa selvitetään mahdollisuuksia usean kaupungin yhteiselle kaupunkipyöräjärjestelmälle. Kannustamme suurimpia kaupunkeja yhdistämään voimansa, jotta kaupunkipyöräpalvelusta saataisiin valtakunnallinen ja yhtenäinen.
Sähköavusteisten pyörien suosio kasvaa huimasti maailmalla. Kiinassa on yli 100 miljoonaa sähköpyörää ja Euroopassa niitä myydään vuosittain yli 2 miljoonaa. Viimeisten vuosien aikana myös sähköisten kaupunkipyörien määrä on kasvanut merkittävästi. Niitä on käytössä muun muassa Tanskassa, Hollannissa, Espanjassa, Ranskassa ja Iso-Britanniassa. Kesällä 2014 Madridissa avattiin maailman ensimmäinen kaupunkipyöräjärjestelmä, jossa on tarjolla pelkästään sähköpyöriä.
Ehdotamme, että Suomi ottaa loikan takaisin kaupunkipyörien edelläkävijäksi toteuttamalla yhtenäisen kaupunkipyöräjärjestelmän, jossa on myös sähköpyöriä tarjolla. Pyöräily on terveellisempää, turvallisempaa ja vähemmän tilaa vievää kuin autoilu, minkä vuoksi kaupunkiliikenteessä on kannattavampaa panostaa sähköpyöräilyyn kuin sähköautoiluun. Kannustamme Suomea kansainväliseen ykkösketjuun kaupunkipyöräilyn edistämisessä.
Pauli Kiuru (kok)
Kansanedustaja
Kalle Vaismaa
Kaupunkiliikenteen asiantuntija, TkT, WSP Finland Oy